ایرنابازار، شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چگونه پس از انصراف از پرواز خود آن را لغو کنید. اگر میخواهید در مورد این موضوع بدانید، مطالعه این مقاله به شما کمک زیادی میکند. بسیاری از افراد به هر دلیلی از جمله سردرگمی در هنگام خرید و وارد کردن اشتباه در برنامه حرکت یا برنامه پرواز، فهمیدن تاریخ اشتباه پرواز و بسیاری دلایل دیگر تمایل به برگشت بلیط دارند. در این مقاله به بررسی جریمههای کنسلی و روشهای استرداد پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی خواهیم پرداخت.
چرا کنسلی بلیط هواپیما همراه جریمه است؟
خطوط هوایی پرواز تهران مشهد علی بابا اغلب لغو پرواز را دوست ندارند، بنابراین از مشتریان هزینه کنسلی دریافت میکنند. فرقی ندارد کودک (2 تا 12 سال) باشید یا بزرگسال، اما کنسلی بلیط با کسر همان مبلغ جریمه همراه است. اما توجه داشته باشید که استرداد بلیط برای نوزادان (تا 2 سال) با کنسل کردن بلیط مسافر باعث خالی ماندن صندلیهای هواپیما و ضرر و زیان به شرکتهای فروش بلیط میشود.
کدام بلیط ها قابل کنسلی هستند؟
قبل از پاسخ به این سؤال ابتدا باید روند خرید بلیط هواپیما را توضیح دهیم. بلیط های چند طرفه بلیط هایی هستند که توسط شرکتهای فروش بلیط از مکانهای مختلف بهصورت عمده فروخته میشوند. مروجین بلیط در ساعات پایانی قبل از حرکت، بلیط های خود را با قیمتی که تخفیف ویژه دارد به مسافران عرضه میکنند.
توجه داشته باشید که بیشتر پروازهای چارتر محدودیتی ندارند و در صورت عدم استفاده از آنها هزینه ای از شما دریافت میشود. البته این کار در همه ایرلاینها قابل انجام نیست و برخی از این گروهها به فکر لغو پروازهای خود هستند. با این تفاوت که اگر این بلیطها را لغو کنید بین 80 تا 95 درصد جریمه خواهید شد. اما شما قادرید بلیط هواپیما را با خیالت آسوده خریداری کنید. زیرا این بلیط ها قابل کنسل هستند و بهراحتی میتوانید درصدی از پول خود را پس بگیرید.
جریمه کنسلی بلیط هواپیما چقدر است؟
میزان جریمه کنسلی بستگی به شرکت هواپیمایی سازمان دهنده، شناسه کرایه و تاریخ استرداد بلیط دارد. در بسیاری از موارد، به عنوان مثال بر اساس این جدول، اگر ظرف 15 دقیقه پس از صدور بلیط، بلیط هواپیمایی زاگرس خود را کنسل کنید، جریمهای از شما دریافت نمیکنیم و تمامی هزینههای پرداخت شده به شما بازگردانده میشود. البته در صورت خرید بلیط از ایران ایر، تفاوت هزینه کنسلی تنها به تاریخ کنسلی بستگی دارد و برای تمامی شناسههای کرایه یکسان است.
مسافران نو گو (Nogo) و جریمه کنسلی بلیط هواپیما
مسافران نو گو (Nogo) پرواز تهران مشهد علی بابا فقط برای مسافرانی صادر میشود که بلیط خود را خریداری کرده و پرواز را ترک کردهاند. در این صورت، میتوانید فرض کنید که کار انجام شده است و نمیتوانید آنها را بازپرداخت کنید. اما بهتر است بدانید که حتی اگر این بلیط را به ترتیب خریدهاید، میتوانید آن را پس داده و با حذف جریمه بالا، پولی را که پرداخت کردهاید، پس بگیرید. در واقع این ماده فقط برای پروازهای ایرلاین کاربرد دارد.
کنسلی بلیط هواپیما برای مسافران نوشو (Noshow)
ممکن است برای شما اتفاق بیفتد که روز یا حتی یک ماه قبل از پرواز بلیط خریدهاید و برای پرواز برنامهریزی کرده اید. اما در طول سفر، به دلیل مشکلات غیرمنتظره، ممکن است مجبور شوید بلیط خود را کنسل کنید یا حتی پرواز خود را از دست بدهید. بهتر است بدانید حتی اگر پرواز را از دست بدهید، میتوانید بلیط را کنسل کرده و مبلغ پرداختی را طبق قوانین هر شرکت هواپیمایی منهای جریمه کنسلی دریافت کنید.
اصطلاح noshow به مسافرانی اطلاق میشود که بلیط خود را کنسل میکنند یا پرواز خود را از دست میدهند. در این صورت جریمه این کنسلی نسبت به سایر مسافران بیشتر است. اما در صورت خرید بلیط در سامانه بهراحتی میتوانید آن را برگشت بزنید.
باید توجه داشته باشید که میزان جریمه کنسلی این ایرلاینها با توجه به کلاس پروازی و تعیین نرخ کرایه آن ایرلاینها، مبالغ متفاوتی دارد.
تفاوت بین کنسل کردن پرواز و کنسل کردن بلیط هواپیما چیست؟
ابطال بلیط به عهده مسافر بوده و فقط به درخواست شخص رزرو کننده انجام میشود. اما برخی از پروازها به دلیل شرایط نامساعد جوی، شرایط سیاسی و ... به طور کامل کنسل و هزینه بلیط به طور کامل بازپرداخت میکنند. لطفاً توجه داشته باشید که لغو پرواز صرفاً به تشخیص شرکت هواپیمایی مربوطه انجام شده و ممکن است تحت شرایط نامساعد جوی باشد. در این صورت میتوانید بلیط خود را کنسل کرده و مبلغ پرداختی را بدون جریمه پس بگیرید. به همین منظور توصیه میکنیم که موضوع را به کارشناسان پرواز داخلی اطلاع دهید و درخواست کنسلی را بدهید.
شرایط کنسلی بلیط هواپیما
گاهی حتی اگر قصد کنسل کردن بلیط را نداشته باشید، به دلیل شرایطی مجبور هستید. در این شرایط، باید جریمه انصراف را پرداخت کنید. در اینجا نگاهی به راههای پیشگیری از آنها میاندازیم.
در صورت اشتباه بودن اطلاعات وارد شده در هنگام خرید بلیط: پس از ورود اطلاعات و ثبت اطلاعات، اطلاعات وارد شده در زمان رزرو را قبل از تأیید مجدد چک کنید.
دیر رسیدن به فرودگاه: برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که زمان خود را بهگونهای تنظیم کنید که حداقل 1 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید. زیرا معمولاً گیتهای فرودگاه نیم ساعت قبل از پرواز بسته میشود، مگر در مواردی که کارکنان فرودگاه اجازه ورود را میدهند.
فراموشی شناسنامه در فرودگاه: قبل از ورود به فرودگاه، مدارک شناسایی و بلیط خود را به همراه داشته باشید تا پس از ورود به فرودگاه با مشکل و تأخیر مواجه نشوید.
خطاهای ورود به ایستگاه مبدأ: مثلاً اگر از تهران پرواز رزرو کردهاید، ابتدا باید از ایستگاههای مهرآباد مطلع شوید. در غیر این صورت ممکن است پرواز خود را از دست بدهید یا بهموقع نرسید. این فرودگاه 6 ترمینال مجزا دارد، بنابراین ممکن است در انتخاب بین آنها دچار مشکل شوید. برای رفع این مشکل باید قبل از رسیدن با شماره اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد (199) تماس بگیرید تا از ایستگاه خود مطلع شوید.
نظر شما